Jak se šije patchwork – tutorial – čtverce podruhé

tutorial00Konečně je to tady! Po velmi úspěšném tutoriálu Jak se šije patchwork – Čtverce poprvé přichází jeho další díl Jak se šije patchwork – Čtverce podruhé!

V tomto návodu ti ukážu trochu jinou techniku, jak zvládnout základní patchwork. Tato metoda jednoduše spočívá v sešití pruhů (řad), jejich rozřezání, promíchání a opětovném sešití. Já osobně ji využívám, pokud šiju větší množství stejných nebo podobných bloků (blok = ta část patchworku, která tvoří menší celek, většinou opakující se motiv – např. hvězda).

Tentokrát jsem se rozhodla pro malou dětskou deku z 9 bloků (konečná velikost deky bude asi 80 x 80 cm). Každý blok tvoří 16 čtverečků různých barev. Výsledná velikost malých čtverečků by měla být 6 x 6 cm, ale musíme připočítat přídavky na švy (jak jsme si řekli už minule).

Potřeby pro tento postup:

pot-25C5-2599ebytutorial03+ šicí stroj a žehlička.

Pro svoji práci jsem si vybrala 7 látek. Jednobarevné látky pak ladí se vzorovanými z mojí oblíbené kolekce Flea Market Fancy. Nyní je na tobě, aby sis vybral/a, kolik bloků a po kolika čtverečcích ušiješ. Můžeš mít například stejně jako já 9 bloků 4 x 4 čtverečky.

Pro jistotu si svá čísla napiš nebo nakresli. Je ale velice důležité je teď mít na paměti.

Přichází totiž malý matematický příklad:

V každém mém bloku budou 4 řady. Bloků je celkem 9, budu muset tedy vytvořit 4 * 9 = 36 řad. V první fázi nahradíme řady pruhy ustřiženými z našich látek. Ze 6ti látek jich ustřihnu 5, z jedné 6 (6 * 5 + 1 * 6 = 36).

Výsledný čtvereček má mít 6 x 6 cm, ale musím připočítat šířku patky (v mém případě celkem 1,5 cm na přídavky po obou dvou stranách). Z toho vyplývá, že i má řada bude mít výšku 7,5 cm (před sešitím), proto pruhy, které nyní stříhám, budou mít tuto výšku. Do řady se mi vejdou 4 malé čtverečky, které před sešitím budou mít šířku 4 * 7,5 = 30 cm. Pruhy ale ustřihnu o 1 cm širší (vysvětlím později).

Výsledek:

Mám nachystáno 36 pruhů různých barev o rozměrech 7,5 x 31cm.

Chápeš? Jestli ne, zkus si postup přečíst ještě jednou. Jestli ano, dosaď si vlastní veličiny.

tutorial04Dále je postup už velmi jednoduchý. Dalším krokem je seskupení pruhů do devíti čtveřic. Pokud se ti látky ve čtveřicích opakují, doporučuji myslet na to, že by měly být při sešívání zastoupeny jak na krajních, tak na vnitřních pozicích, aby ti později usnadnily práci s mícháním a kombinováním.

tutorial05Jakmile máš hotovo, můžeš skupinky pruhů na delších stranách sešít. Protože šijeme už o něco větší kusy než minule, doporučuju špendlení. Jak vidíš na obrázku, šiju podél patky.

tutorial081Nyní bys měl/a mít nachystaný základ budoucích bloků. Já mám 9 takovýchto obdélníků.

tutorial09Obdélníky je potřeba vyžehlit. Všechny švy opět rozžehluji. Je dobré si pomoci tím, že je nejdříve prsty rozevřeš, případně si můžeš pomoci i přejetím palcem. Samo žehlení by navíc u patchworku nemělo probíhat tahem (jak je u „běžného“ žehlení zvykem), ale jakýmsi poklepáváním látky. Žehličku vždy na chvíli přilož, zvedni a zase přilož o kousek dále. Tato metoda tolik neničí právě ušité švy, takže by měly zůstat pěkně rovné.

tutorial10Vzpomínáš na ten 1 cm, který jsme ustřihli navíc? Teď přichází jeho čas! Seřízni/sestřihni jeden kratší kraj obdélníků a snaž se přitom být co nejvíce kolmo ke švům (protože ať děláš, co děláš, v tomto případě nebudeš mít po šití snad nikdy rovné kraje). Od tohoto řezu pak odměř šířku čtverečku (7,5 cm) a opět řízni.

tutorial11tutorial12Z každého obdélníku by ti v pohodě měly vyjít 4 nové pruhy + právě něco maličko navíc jako rezerva na nepřesnosti.

tutorial13Tímto nastává moje oblíbená fáze – míchání, kombinování a skládání budoucích bloků. Pokud navíc budeš bloky později sešívat k sobě do většího celku, nezapomeň si dát pozor, aby k sobě navzájem seděly a nikde se ti neopakovaly dvě stejné barvy vedle sebe.

blokyTak co? Našl/a jsi v mém rozložení chybu? I tu druhou? 😀 Tak pozor, ať nemusíš později taky párat!

Nyní tedy sešij řady k sobě. Stejně jako v minulém tutoriálu, i tady si musíš dát pozor na to, aby na sebe švy přesně navazovaly. Vše si dobře našpendli.

tutorial16tutorial17Dávejte si pozor, aby ti i přídavky během šití šly správným směrem pod patku!

tutorial18Stejně jako před chvílí, i teď prsty rozevři švy a vše opatrně přežehli.

tutorial19Tadá! Máme hotovo!

Nyní můžeš své bloky proquiltovat a ušít z nich třeba povlaky na polštáře. Nebo je stejně jako já sešít a vytvořit tak top pro dětskou patchworkovou deku.

tutorial20Pokud jsi něco nepochopil/a nebo ti není jasné, co a jak, neváhej mě kontaktovat na e-mail michaela.klocova@gmail.com, nechej mi zprávu na facebooku na stránce Míšin patchwork, nebo připiš komentář pod tento příspěvek! Pokud se ti výrobek povedl, budu ráda, když mi dáš vědět, případně se podělíš o své fotky!

2 komentáře u „Jak se šije patchwork – tutorial – čtverce podruhé

  1. Krásný návod, moc pěkné fotografie. Jenom prosím o přesné názvosloví, na co si máme při šití dávat pozor nejsou záševky ale švy. Záševky tvarují látku například v místě prsou, pasu, a vypadají jako trojúhelník – na jeho širší straně je látka zúžená a na užší naopak. Příklad – klasická sukně, dva záševky na předním díle a dva na zadním od pasu dolů. Kdo se to neučil ve škole nebo v kurzu může být zmaten až jednou bude šít oděvy 🙂 Jana

    • Pěkný den, Jani,
      ano ano, děkuji za upozornění, jde o přídavky na švy. Tenhle návod je jeden z mých nejstarších, budu ho muset poupravit. Děkuji a mějte se!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.