Jak se šije patchwork – tutorial – čtverce poprvé

tutorial-00

Vítej u prvního patchworkového návodu Jak se šije patchwork – čtverce poprvé!

Pomocí tohoto tutoriálu se naučíš základní techniku patchworku a vytvoříš si svůj první vlastní patchworkový polštář.

Nejdříve ze všeho je zapotřebí zvolit si pro svůj výrobek látky a barvy. Osobně jsem propadla velmi kvalitním designovým látkám ze zahraničí, které je u nás možné koupit přes e-shopy (například U Melluzínky, Veselé Jehličky nebo v Ateliéru Magenta). Protože jsou tyto látky skutečně kvalitní, stojí také více. Pro začátek ti ale budou bohatě stačit 100% bavlněné látky, které najdeš v krabici či pytli se zbytky ze šití (nejspíše po mamince nebo babičce) nebo předchystaný začátečnický balíček.

Při výběru vzorů a barev je potřeba dbát na to, aby všechny kousky navzájem ladily. Dobrou vychytávkou tak je, pokud si vybereš jednu oblíbenou látku se vzorem a teprve k ní se snažíš vybrat další tak, aby ladily. V mém případě jsem si vybrala bílou látku s modrými, žlutými a oranžovými puntíky.

tutorial-01Druhým bodem při přípravě pro šití patchworku je nachystání pomůcek. Ve specializovaných obchodech je možné zakoupit speciální řezací podložku, patchworkové pravítko a kulatý řezák. Jejich cena není zrovna malá, ale rozhodně se vyplatí. Nechceš-li ale hned ze začátku tolik investovat, vystačíš si bohatě i s obyčejnými nůžkami, pravítkem a tužkou. Já sama jsem takto začínala a v pohodě jsem zvládla ušít i celou patchworkovou deku.

Dále budeš potřebovat šicí stroj a žehličku (když se šije patchwork, žehlení je absolutně nezbytné).

tutorial-02V patchworku se vždy začíná stříháním/řezáním pruhů, z nich pak čtverců, trojúhelníků či různých kosodélníků. Patchworkové pravítko ti v tomto případě neskutečně pomůže díky svým „vodicím linkám“. Zároveň i vzniklý řez je krásně rovný a příliš se netřepí.

tutorial-04Zde přichází trocha matematiky. Rozhodla jsem se ušít povlak na polštář o velikosti 35×35 cm, který je k dostání v obchodních domech IKEA. Výsledným vzorem bude 5 x 5 čtverců, každý o velikosti 7 x 7 cm. Ze zkušeností vím, že mi jako přídavky stačí 1,5 cm (zhruba 7,5 mm na každé straně). Díky tomu můžu šít takzvaně „na patku“. Nevíš-li, jak je tvá patka široká, můžeš si ji buď změřit (na milimetry přesně!!!) nebo si obyčejnou tužkou nakreslit na látku výslednou velikost čtverce, podle které budeš šít a obstřihnout jej v rozumné vzdálenosti (třeba 1 cm).

tutorial-057Abych to shrnula – čtverce, které jsem si nařezala, mají velikost 8,5 x 8,5 cm. Ve výsledku budou mít 7 x 7 cm, protože mi 1,5 centimetru „sežerou“ přídavky. Čtverců si celkem nachystáme 25.

tutorial-0781Pokud máš nastříháno, je dobré si čtverce rozložit a promíchat je tak, aby se ti na ně dobře koukalo. Když jsi s kompozicí spokojen/á, doporučuju si ji vyfotit nebo překreslit, abys v procesu šití měl/a kontrolu, že k sobě sešíváš ty správné kousky.

Hurá ke strojům, konečně se dostáváme k šití! I tady budeme nejdříve sešívat do pruhů. Vezmeme tedy dva sousedící čtverce, položíme je k sobě líc na líc (tou hezkou stranou na hezkou stranu). Snažíme se čtverce co nejvíce vyrovnat podél společné hrany, můžeme použít špendlíky pro zajištění. Přešijeme podél jedné strany. „Na patku“ znamená, že používám jednu vnější stranu patky jako vodítko při šití. Máš-li tužkou nakreslený výsledný čtverec, je dobré špendlíkem propíchnout jeho vrcholek, a pak až teprve propíchnout vrcholek čtverce druhé látky. Tak je snadno dostaneš přesně na sebe.

Při šití nemusíš používat zadní steh pro zajištění nitě. Stačí šít jen rovně dopředu. Vychytávkou také je, že můžeš dvojice čtverců postupně podsouvat pod patku, aniž bys přestal/a šít. Vytvoří se ti tak jakýsi řetěz sešitých čtverců.

tutorial-10tutorial-11Rozstříháme nit mezi jednotlivými dvojicemi čtverců. Měl/a bys teď mít v každém výsledném řádku dvě dvojice a jeden samostatný čtverec. Nyní úplně stejně sešijeme dvojice k sobě. (Tady doporučuju nahlédnout do plánku, abys dodržel/a správné pořadí). Nakonec přišijeme do řady i poslední čtverec.

tutorial-12tutorial-14Přichází fáze žehlení. V literatuře se často setkám s názorem, že se přídavky mají sežehlit na stranu (ve vzniklém řádku na jednu stranu, v následujícím pak na druhou). Já ale švy rozžehluju. Výsledek je pak mnohem více plochý a všechny švy na sebe krásně navazují. I šití je pak příjemnější.

Tutorial-112Opět přistoupíme k řezání či stříhání, abychom začistili hrany. Je dobré si pruhy takto upravit, lépe se ti pak budou špendlit i šít. Může se ti nejprve zdát, že jde skutečně jen o estetický zákrok, nakonec se ale ukáže, že jsi toho uříznul/a poměrně dost. Navíc jsou to přesně tyto malé věci, které udělají tvůj výsledný patchwork přesnějším.

tutorial-178Nahlédni do plánku a řady k sobě sešpendli. Abys byl/a co nejpřesnější, začni s vyrovnáváním sousedních pruhů a špendlení vždy odprostřed, až pak jdi ke krajům. Při samotném šití pak začni vždy zajištěním nitě párem zpětných stehů. Dávej si velký pozor na to, aby přídavky zůstaly rozprostřené a neotočily se podle směru šití.

tutorial-20tutorial-21tutorial-22Opět rozžehlíme švy a patchworkovou část našeho polštáře máme hotovou!

tutorial-23GRATULUJU!! Nyní by sis měl/a oříznout/zastřihnout okraje, aby ti nikde nic nepřečnívalo. Výsledná velikost by měla zahrnovat přídavek na každé straně vzniklého bloku.

tutorial-24441Pokud by ti z tohoto tutorialu nebylo cokoliv jasné, neváhej mě kontaktovat! Quilting – prošití patchworku – a dokončení polštáře si ukážeme v dalším díle.

23 komentářů u „Jak se šije patchwork – tutorial – čtverce poprvé

  1. Moc hezke,dle tohoto navodu jsem to zvladla také. Jen bych se chtela zeptat,zda ty rozzehlene svy po vyprani nebudou vselijake ci pokroucene. Anebo po kazdem zehleni svy extra rozzehlovat?
    Dekuju

  2. ahoj,
    díky za tuhle stránku:). Už asi 2 roky sbírám odvahu udělat si vlastní patchworkovou deku a teď už jsem ji sebrala. Ale neumím absolutně nic. Tvoje stránka je strašně dobře napsaná. Hodně detailní a to je super:). Mám pocit, že to zvládnu :). Doufám, že v psaní stránky budeš pokračovat:). Abych se měla kde učit:)… díky:)

  3. Greetings from Colorado! I’m bored at work so I decided to check out your witesbe on my iphone during lunch break. I love the info you provide here and can’t wait to take a look when I get home. I’m shocked at how quick your blog loaded on my phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, very good site!

    • Wow! That’s amazing!!! I’m so happy to hear this!
      But tell me, I’m curious, how/where did you find my blog?

      Sending greetings from Czech Republic!

  4. Veľmi pekný a zrozumitelny postup…uz nejaku dobu sa chystam na projekt zo stvorcov, ale zatial som nenabrala odvahu… tak ako pisala pani v prvom komentari…hoci mam kruhovy rezac, aj patchworkove pravitko, asi nikdy nic neodrezem presne…skratka uz v skole som s tym mala problem..akokolvek som sa snazila narysovat presny stvorec, skratka mi to vzdy niekde uslo…

    tak mi drzte palce, ked zacnem sit so stvorcov aby to naozaj boli stvorce 🙂

    • Pěkný den paní Evo!
      Chce to trpělivost a soustředění, určitě se to povede! Když tak se podívejte na mou odpověď u předešlého komentáře, možná to pomůže i Vám 😉

  5. Dobrý den,mám také dotaz…už mám ušito jedno patchworkové povlečení,jednu deku a pár loštářků.A problém mám,že asi řežu křivě a jsem nespokojená,podložku,kolečko i pravítko mám,ale prostě mi to vždy ujede,jako teď,šiju poštář 70×90 střed je patchworkovej,okolo pruhy no a když jsem sešila patchworkové díly a začala zarovnávat tak mi to vůbec nesedí,udělám si pravítkem úhly zarovnávám a pořád křivě….tak mi prosím nějak poradte kde dělám chybu.Jo a ještě když jsem si naměřovala pruhy a řezala tak jsem měla každý jinak široky,řežete to po jednom,nebo skládáte více vrstev na sebe?Táchová Helena

    • Pěkný den paní Heleno!
      Jedna z možností, která mě napadá a která by mohla zabránit křivému řezání, je posunování levé ruky po pravítku. Řez byste měla vždycky provádět jen na délku dlaně (v místech, kde ji máte na pravítku položenou), potom s řezáním přestat, levou ruku přesunout výše a znovu říznout. Tohle se stává hlavně s delšími pravítky, které máte pěkně na látce přitlačené právě jen tam, kde máte položenou ruku, zbytek je volný a může snadno ujet.

      Co se týče řezání vícero látek najednou, já to nedělám – nedokážu pohnout se všemi látkami tak, aby na sobě stále ležely dokonale rovně. Takže tomu radši dám více času a řežu každou zvlášť s tím, že výsledek bude lepší.

  6. Musím upřesnit ten utek. Myslím to tak,že když střihnu čtverečky, tak když je skládám tak v podstatě jsou jeden po snově a druhý může být jakoby proti, nebo vedle. Doufám že mi rozumíte jak to myslím. Aby se to v případě praní nekroutilo. Hlavně mi jde o to jestli mám látky předem vyprat. Děkuji moc. Ty vaše stránky mě tak nabudily, že už se na to připravuju. Vaše rady a návody jsou perfektní a hlavně pro začátečníky, třeba jako já. Děkuji vám moc. Eva.

    • Pěkný den Evo!
      Děkuji moc za milé komentáře!! Jsem ráda, že Vás stránky nadchly natolik, že se hned chcete pustit do šití vlastních projektů 🙂

      Látky určitě doporučuji předem vyprat! Proč a jak to může dopadnout, když se nepere, si můžete přečíst tady (doporučuji i diskusi s názory ostatních): http://www.misinpatchwork.cz/prat-ci-neprat/

      A co se skládání čtverečků týče, osobně vše stříhám po směru vláken, takže by mělo být zhruba stejné pnutí na všech čtvercích. Jedině pro lemování stříhám látku „diagonálně“.

  7. Dobrý den, já jsem se dostala na vaše stránky náhodou a velice mě zaujaly.Já hodně vyšívám, ale patschwork mě láká už dlouho. Mám jenom takový dotaz. Musí se látky před šitím vyprat? Nevadí, když skládané čterečky po utku jedním směrem? Děkuji vám jestli mi odpovíte. Eva

  8. Dobrý den,
    moc hezky vysvětlený postup. Už mám nastříhanou látku na povlečení. Asi 170 čtverečků :-D. Akorát jsem se zarazila u toho že látku nezačišťujete. Je to potřeba nebo ne? chystám se to vše přehnat přes overlock. Bojím se že při praní bych měla po povlečení když bych látku nezačistila.
    Děkuji za odpověď
    Terka

    • Pěkný den, Terko,
      osobně jsem se ještě nesetkala s tím, že by někdo všechny čtverečky před šitím začišťoval. V drtivé většině případů totiž přijdou pod patchworkovou vrstvu ještě další dvě (vatelín + druhá bavlna) a vše se dohromady prošije, takže začišťování doopravdy není potřeba. Pokud se ale chystáte tyto dvě vrstvy vynechat, pak to určitě dává smysl, i když to bude velmi pracné. Asi bych místo toho navrhla vynechat vatelín a přidat pod čtverečky jen jednu vrstvu – jednobarevnou bavlnu, kterou navíc můžete společně s patchworkem prošít a celý ho tak zpevnit.

  9. Dobrý den.Já nejsem v šití žádný nováček a proto mě překvapuje,že ani jedna patchworkářka při sešívání čtverců nezapošívá začátek a konec.Copak se pak jednotlivé švy nepárají a neznehodnocují tím celý výrobek?Já se na patchwork chystám a na tomhle jsem se zadrhla….můžete mi,prosím, někdo napsat k tomu svůj názor? děkuji Milena

    • Pěkný den Mileno!
      Moc děkuji za Váš dotaz, protože tuhle otázku jsem si taky často pokládala. V mém případě většinou nezapošívám začátky a konce při šití jednotlivých čtverců, jakmile se ale přesunu na šití řad, tak zapošívám vždycky. Švy se mi nerozjíždějí, navíc jsou kolmo přešité, takže všechn pěkně drží pohromadě.
      Čas od času zapošívám i jednotlivé čtverce (záleží na jejich velikosti a materiálu, ze kterého jsou), rychlejší je ale šít rovnou.
      Snad Vám takto odpověď bude stačit 🙂

      Mějte krásný den!

      • Ano,odpověd mi stačí,potřebovala jsem to jen ,,slyšet,, od někoho,kdo s tím má už větší zkušenost,moc děkuji Milena

  10. Dobry den moc se mi libi patchwork tak jsem se rozhodla to zkusit tak mi drzte palecky pak napisi jak jsem dopadla Iveta

  11. Díky za super návod, jsem naprostý začátečník v patchworku a návod je jasný a zřetelný. JDU NA TO 😀

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.